selaa koulutuksia
Ajankohtaista

Päiväkotilapset tekivät tekoälytaidetta

Poken digilabin henkilökunta vieraili Äänekosken Piilolan päiväkodissa tekemässä tekoälytaidetta lasten kanssa. Ideana oli, että lapset keksivät tarinan, josta syötetään sanoja ohjelmaan, jossa tekoäly kuvittaa tarinan. Sekä lapset että päiväkodin henkilökunta innostuivat tekoälytaiteesta.

– Tekoälytaiteessa sanoilla pystytään tekemään teoksia. Annamme koneelle sanoja ja se tekee muutamassa sekunnissa aiheesta kuvan. Lapset ovat rohkeita ja innovatiivisia kokeilemaan asioita. Ensin he lähtivät keksimään tarinoita, sitten heille tuli jo jatkoajatuksia, että näistä kuvistahan saisi kirjan. Teimme sitten heidän kanssaan kirjan. Tämä laajentaa itseilmaisua erityisesti pienemmillä lapsilla, jotka eivät vielä ole hyviä piirtämään. Tekoäly ei osaa kaikkea, vaan sitä pitää opettaa eli lapsen pitää tosi tarkkaan kertoa vähän niin kuin kaverille kertoisi ja kuvailisi asioita, sanoo Poken digitaalisten ympäristöjen asiantuntija Pekka Ouli.

Piilolan päiväkodin varhaiskasvatuksen opettaja ja digitutor Aden Kariuki oli jo aiemmin tutustunut jonkun verran tekoälytaiteeseen.

– Näen tässä paljonkin hyvää. Lapsen mielenkiinto tulee vahvasti mukaan eli se, mikä on hänen arjessaan mielessä. Tämä on älyttömän hyvä väline kuvalliseen ja tarinalliseen kerrontaan. Kerronnan taitoja harjoitellaan arjessa paljon muutenkin. Päivä oli jännittävä myös koko henkilökunnalle, sillä opimme kaikki paljon uutta, sanoo Kariuki.

Myös varhaiskasvatuksen suunnitelmassa puhutaan digitaidoista, joihin tekoälytaide sopii Kariukin mukaan loistavasti.

-Tämä oli meille ajankohtainen asia, koska varhaiskasvatuksen suunnitelmissa puhutaan digitaalisesta osaamisesta ja mitä kaikkea se mahdollistaa ja velvoittaa opetuksessa. Tällä hetkellä Äänekoskella on hyvin asiat, sillä uudistukseen on reagoitu kaupungin sisällä, mutta paljon riippuu opettajan omasta aktiivisuudesta, mitä ja miten lähtee asioita tekemään, sanoo varhaiskasvatuksen opettaja Aden Kariuki Piilolan päiväkodista.

Kariuki käyttää aktiivisesti erilaisia digitaalisia välineitä oppimisessa lähes päivittäin. Esimerkiksi tabletit ovat olleet aktiivisessa käytössä lasten kanssa.

-Tabletti on helppo väline lapsille. He ovat esimerkiksi opetelleet käsittelemään kuvia tabletilla. Etsimme  netistä kuvia, joihin lapset saivat sijoittaa itsensä. Viime vuonna meillä oli avaruus teemana ja lapset sijoittelivat itseään ympäri avaruutta. Nyt teimme isänpäivälahjat kuvanmuokkausta hyödyntäen. Laitteiden käyttö suoriutuu lapsilta näppärästi, meidän tehtävä varhaiskasvatuksessa on näyttää mihin kaikkeen esimerkiksi tablettia voikaan käyttää, sen pelaamisen ja videoiden katselun lisäksi. Lapset oppivat nopeasti ja ovat älyttömän taitavia, sanoo Kariuki.

Poken digilab ja Piilolan päiväkoti suunnittelevat tekoälytaiteelle jatkoa. Ehkäpä tulevaisuudessa nähdään lasten tekoälytaidenäyttely.

Piilolan päiväkodin lapset keksivät tarinoita, ja tekoäly kuvitti niitä.

Lisätietoja: digitaalisten ympäristöjen asiantuntija Pekka Ouli, Poke, p. 040 358 9198