selaa koulutuksia
Hanke

LATU

LATU – Laadukasta oppimisen tukea Pokella ja Keski-Suomessa

Toteutusaika: 01.01.2024 – 30.06.2025

Lyhyt esittely

Hankkeen tavoitteena on tehostaa oppimisen tuen tarpeen tunnistamista ja oppimisen tuen käytännön tukitoimia niin, että opintojen ohjaus vahvistuu ja opiskelijat etenevät opinnoissaan sujuvasti kohti omaa tavoitettaan. Tähän pyritään varhaisen tuen tarpeen tunnistamisen menetelmien ja toimintamallin kehittämisellä, henkilöstön osaamisen lisäämisellä, saavutettavan ja selkeän opetusmateriaalin käyttöönotolla ja teknologian tehostamisella opintojen seurantaan. Samalla tehdään käytännönläheinen ja monialainen oppimisen tuen suunnitelma sekä vertaisopitaan muulta Keski-Suomen toisen asteen ammatilliselta oppilaitosverkostolta yhteisten työpajojen kautta.

Hankesuunnitelma

Hanke koostuu kuudesta eri tavoitteesta:

  1. Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa oppimisen tuki on laadukasta, saavutettavaa ja yhdenvertaista Keski-Suomen alueen ammatillisen koulutuksen järjestäjien opiskelijoille.

Tulos:

  • Ammatillisen toisen asteen opiskelijat saavat yhtenäisen ja laadukkaan oppimisen tuen Keski-Suomessa
  • Tietoisuus oppimisen tuen palveluiden kokonaisuudesta on lisääntynyt opiskelijoilla ja kaikilla opiskelijoiden kanssa toimivilla tahoilla
  • Keski-Suomen toisen asteen koulutuksen järjestäjien välinen yhteistyö oppimisen tuen palveluiden tuottamisessa on vahvistunut.
  • Koulutuksen järjestäjien, hyvinvointialueen ja työllisyyspalveluiden toimijoiden välinen yhteistyö on vahvistunut.

2. Varhaisen tuen tarpeen tunnistamisen tehostaminen. Tavoitteena saada selkeä toimintamalli ja työkalut tunnistamiseen kaikille opiskelijoille opiskelun alkaessa ja opintojen kuluessa eri oppimisympäristöissä.

Toiminta: Perehdytään, benchmarkataan ja testataan varhaisen tuen tarpeen työkaluja ja metodeja erilaisille opiskelijaryhmille. Kuvataan ne ja otetaan käyttöön osana varhaisen tuen tarpeen tunnistamisen prosessia ja oppimisen ohjauksen suunnitelmaa erilaisissa oppimisympäristöissä opiskelua varten. Tähän toimenpiteeseen osallistetaan opiskelijoita. Erityisesti jatkuvan haun opiskelijoiden kohdalla on tehostamisen tarvetta varhaisessa tunnistamisessa. Toiminta kohdistuu tuen tarpeen tunnistamisen lisäksi siihen, että voidaan ohjata ja mahdollistaa nopeasti oppivia etenemään oman yksilöllisen opintopolun mukaisesti. Varhainen tunnistaminen toimisi kumpaankin suuntaan. Tukea annettaisiin sekä hitaasti että nopeasti etenevillä opiskelijoille.

Tulos: Käytössä on työkalut tuen tarpeen tunnistamiseen ja toimintamallit tuen järjestämiseen kaikille opiskelijoille eri oppimisympäristöissä.

3. Henkilöstön osaamisen kehittäminen siten, että kaikilla opettajilla ja muulla henkilöstöllä on rooliinsa nähden tarkoituksenmukaiset tiedot opiskelijoiden oppimisen tukemiseen eri oppimisympäristöissä.

Toiminta:

Pidetään henkilöstölle teemoitetut työpajojen/koulutuksen sarja, jossa

  • Asiantuntijapuheenvuorojen kautta laajennetaan tietopohjaa
  • Perustetaan pedagogiset, yksikkökohtaiset tiimit, jotka vievät käytäntöön aloille tietoa. Selkeytetään prosessit ja vahvistetaan yhteistyötä eri yksikköjen välillä
  • Kootaan ns. Hiljainen tieto ja taito, jota opettajilla on jo käytössä tuen tarpeen tunnistamiseen ja tuen tarpeen tunnistamiseen ja tuen antamiseen. Se jaetaan pedagogiseen käyttöön.

Tulos: Toteutettu koulutus/työpajojen sarja, jonka tuloksena henkilöstön osaaminen on kasvanut. Pedagogiset, yksikkökohtaiset tiimit ovat toiminnassa. Työpajoissa tuotettu materiaali on koottu ja kaikkien käytettävissä.

4. Saada selkeät, konkreettiset ja saavutettavat opetusmateriaalit käyttöön eri aloilla oppimisen tueksi.

Toiminta:

  • Perehdytään saatavilla oleviin opetusmateriaaleihin.
  • Arvioidaan niiden käytettävyyttä.
  • Täydennetään ja muokataan sekä tuotetaan tarvittaessa uutta materiaalia omaan käyttöön. Tähän osallistetaan mukaan opiskelijoita käyttämään ja arvioimaan materiaalia sekä digitaalista saavutettavuutta verkko-oppimisympäristössä. Ammatinopettajien työpanosta eri aloilta käytetään tähän toimenpiteeseen. Päivitetään myös Vahvistu Verkossa –hankkeen aikana kehitetyt harjoitusmateriaalit käyttäjän tarpeita tukeviksi.

Tulos: Hankkeen aikana on tuotettu valituille aloilla selkeää ja mahdollisimman saavutettavaa opetusmateriaalia ja ne ovat käytössä opiskelijoiden oppimisen tukena.

5. Tehostetaan olemassa olevien teknologisten järjestelmien käyttöä opintojen etenemisessä ja oppimisen tuen seurannassa.

Toiminta:

  • Perehdytään ja benchmarkataan oppimisen tuen erilaisia teknologisia sovelluksia erityisesti toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa.
  • Arvioidaan niiden käytettävyyttä ja mahdollista hyödynnettävyyttä omaan käyttöön.
  • Käytetään tarvittaessa kaikissa vaiheissa asiantuntija-apua yhteistyössä oman talon henkilöstön kanssa.
  • Kehitetään opiskelijahallintajärjestelmän kirjaamista/lomakkeistoa toimivammaksi ja hyödynnetään niitä tehokkaammin tukitoimien toteutuksessa ja seurannassa: Pilotoidaan opiskelijahallintojärjestelmään tehtyä kehitystyötä

Tulos:

Opintojen etenemisen ja poissaolojen seurantaan on käytössä toimintapa ja työkaluja, joita voidaan käyttää osana oppimisen tuen prosessia.

6. Käytännönläheinen ja monialainen oppimisen tuen suunnitelma. Tavoitteena on yhtenäistää toimintamallit koko organisaatioon ja taata opiskelijoille tasavertainen mahdollisuus oppimisen tukeen eri aloilla, yksiköissä ja oppimisympäristöissä.

Toiminta: Tehdään kokonaisvaltainen oppimisen tuen suunnitelma, joka sisältää toimintamallit opintojen henkilökohtaistamiseen, opinto-ohjaukseen, erityiseen tukeen/erityisopetukseen, opiskeluvalmiuksia tukevaan toimintaan ja hyvinvoinnin tukemiseen. Suunnitelmaan kirjataan myös nivelvaiheen ja eri siirtymien vaatima yhteistyö mm. sidosryhmien kanssa. Suunnitelma koostetaan ja olemassa olevista suunnitelmista, tarvittaessa niitä päivittäen sekä täydennetään puuttuvat kohdat. Suunnitelmaa täydennetään tämän kehittämishankkeen aikana kehitetyillä toimintamalleilla.

Tulos: Käytännönläheinen ja monialainen oppimisen tuen suunnitelma oman oppilaitoksen käyttöön

Hankkeen perustiedot

Rahoittaja
Opetushallitus

Verkostokumppanit

  • Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia
  • Jyväskylän kristillinen opisto JKO
  • Jyväskylän palvelualan opisto Jypao

Opetushallitus rahoittaa logo

 

Yhteyshenkilö Pokessa

Projektipäällikkö
Anniina Oksanen
p. 040 6672 238
anniina.oksanen(at)poke.fi