selaa koulutuksia
Opiskelu

Pokella et jää yksin opinnoissa etkä elämässä

“Viihdynkö koulussa? Saanko kavereita? Ei kai minua kiusata? Voinko olla sellainen kuin olen?…” Uusia opintoja aloittaessa nämä ovat varmasti kysymyksiä, joita nuorten mielessä saattaa liikkua, kun peruskoulun jälkeen aloittaa aivan uudessa oppilaitoksessa. Me Pokella haluamme panostaa yhteisöllisyyteen ja siihen, että meillä ei jää yksin. ❤️ Tutustu tarkemmin siihen, miten me pyrimme vahvistamaan ja kehittämään yhteisöllisyyttä!

Kaverit ja koulun yhteisöllisyys ovat suuressa roolissa nuoren elämässä

Mediassa on viime vuosina kirjoitettu enenevissä määrin nuorten hyvinvoinnista – etenkin koronapandemian jälkeen. Syrjäytyminen, kiusaaminen, yksinäisyys ja muut pienemmät ja suuremmat huolenaiheet saattavat olla arkipäivää monen nuoren elämässä ja päässä pyörivät monenlaiset kysymykset tulevaisuudesta, omasta pärjäämisestä ja siitä, kuka on. Tällaisten teemojen keskellä ei sovi vähätellä sitä, millainen merkitys (monen muun tekijän lisäksi) esimerkiksi koululla ja kouluolosuhteilla voi olla nuorten elämässä monestakin näkökulmasta. Helsingin Sanomien pääkirjoitus 3.8.2024 käsitteli nuorten oppivelvollisuutta ja sitä, kuinka odotusten vastaisesti hyvin harva joukko jättää koulun kesken heti 18 vuotta täytettyään, kun oppivelvollisuus päättyy. Kirjoituksessa kerrottiin osuvasti, millainen merkitys kavereilla ja kouluolosuhteilla on nuorten koulumenestykseen:

“Kansallisen koulutuksen arviointikeskus kysyi hiljattain nuorilta itseltään, mikä heidät kiinnittäisi kouluun. Yksinkertaistaen: toiset ihmiset. Nuorella on enemmän motivaatiota jatkaa, jos hänellä on kavereita, jos hän kokee kuuluvansa joukkoon ja jos hänen opettajallaan on aikaa nähdä hänet.”

>> Lue koko pääkirjoitus Helsingin Sanomien sivuilta

Tästä pääkirjoituksesta inspiroituneena me päätimme kertoa, millaista meillä täällä Pokella on ja mikä meille on tärkeää. Lisäksi kurkistamme esimerkkinä siihen, miten kasvatus- ja ohjausalalla pidetään huolta ryhmäytymisestä ja yhteisöllisyydestä – ja mitä me voisimme koko ammattiopistona oppia heiltä!

Millainen paikka Poke on? Mikä meille on tärkeää?

Kuten me Pokella sanomme: meillä et jää yksin. Meille on sydämen asia, että meillä olisi kotoisa ja yhteisöllinen ilmapiiri ja henkilökuntaamme olisi helppo lähestyä. Me tiedämme, että elämä voi tuoda eteen välillä monenlaista, ja siksi me haluamme ottaa opiskelijoiden tarpeet huomioon, auttaa ja tukea opintopolun aikana. Kannustamme rohkeasti tavoittelemaan omia urahaaveita, omannäköisesti! Pienenä oppilaitoksena olemme joustava ja lähellä: niin fyysisesti kuin henkisestikin.

Vuonna 2023 tehdyssä kouluterveyskyselyssä selvisi, että etenkin pojat viihtyvät Pokella mainiosti ja tytötkin viihtyvät selkeästi kansallista tasoa paremmin. Toki aina on kehitettävää useilla osa-alueilla ja pyrkimys on parempaan jatkuvasti. ❤️

Pienen ammattiopiston edut – tätä on Poke

  • Meillä ei ole jättisuuria ryhmäkokoja. Opetus meillä on yksilöllistä ja opettajat lähellä.
  • Pienehkönä ammattiopistona olemme myös joustavia – asioista voidaan aina keskustella ja sopia tapauskohtaisesti.
  • HOKS ja opintojen suunnittelu tehdään jokaiselle henkilökohtaisesti. Tässä otetaan huomioon jokaisen opiskelijan henkilökohtaisen elämän tilanne ja tarpeet.
  • Pienen koulun ja toimipisteiden yhteisöllisyys – tunnemme toisemme hyvin, moikkaamme ohi kulkiessa ja autamme tarvittaessa.
  • Oma asuntola tuo kodinomaisuutta opiskeluun kauempaa tuleville.
  • Pokella on opetusta niin etänä kuin lähiopetuksena, mutta etenkin hyvän lähiopetuksen määrän ansiosta myös kasvokkaisia kohtaamisia on paljon.
  • Pokella jokainen on oma yksilönsä ja pyrimme tukemaan siinä mahdollisimman hyvin.
Kasvatus- ja ohjausala Kolkanlahdessa – ryhmäkuva opiskelijoista ohjaamassa toisilleen ohjelmaa

Case: Kasvatus- ja ohjausala – miten alalla ryhmäydytään ja huolehditaan yhteisöllisyydestä

Kasvatus- ja ohjausalalla yhteisöllisyys ja ryhmäytyminen ovat tärkeässä roolissa, sillä näitä teemoja alan tulevien ammattilaisten on vaalittava myös omassa tulevassa työssään. Alan hyvä yhteisöllisyys selittyykin osittain sillä, että opintoihin kuuluu paljon yhteisöllisyyden kehittämiseen liittyvää sisältöä. Siksi ala on osin poikkeuksellinenkin – jokaisella Poken alalla ei varsinaisesti opiskella näihin teemoihin liittyviä asioita, kuten kasvatus- ja ohjausalalla tehdään. Halusimme kuitenkin kertoa yhtenä hyvänä esimerkkinä, miten yhteisöllisyydestä pidetään meillä huolta ja pohtia, mitä me koko Poken tasolla voisimme huomioida paremmin.

Kasvatus- ja ohjausalan lehtori ja tiimivastaava Tanja Kuitunen kertoo, että alan opinnoissa ryhmäytymistä harjoitellaan koko ajan, sillä se on opintojen ja tulevaisuuden kannalta erittäin tärkeää. Yhteisöllisyyden kokemus vaikuttaa merkittävästi esimerkiksi siihen, millaiseksi tuntee itsensä ja olonsa muiden seurassa:

“Yhteisöllisyys tarkoittaa yhteenkuuluvuuden tunnetta, yhteisiä arvoja, normeja ja toimintatapoja. Se ei ole vain sitä, että kaikki laitetaan yhteen muottiin, vaan se sallii monenlaisuuden ja moniäänisyyden. On lupa olla ryhmässä sellainen kuin on, eikä tarvitse pelätä, että jätetään ulkopuolelle tai kiusataan. Yhteisöllisyys rakentuu kunnioituksesta, arvostuksesta, aidoista kohtaamisista sekä turvallisuuden tunteesta. Näitä me koitamme ryhmäytymisellä saada aikaan tavoitteellisesti yhteen hiileen puhaltamalla”, hän kertoo.

Tanjan mukaan kaikki alkaa jo heti ensimmäisistä koulupäivistä: luokassa tehdään luottamus- ja tutustumisharjoitteita, jotta muiden kanssa tullaan tutuiksi. Ensimmäisenä käynnistyvän tutkinnon osan nimi onkin osuvasti “Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalalla”. Lisäksi kursseilla tehdään paljon ryhmä- ja paritöitä nimenomaan opettajien jakamissa ryhmissä. Näin kukaan ei jää ulkopuolelle ja opitaan myös tärkeitä työelämätaitoja muiden kanssa työskentelystä. Kasvatus- ja ohjausalalla lisäksi esimerkiksi retket ja toisten ohjaaminen ovat merkityksellisessä asemassa niin ryhmäytymisen kuin työelämätaitojen näkökulmasta.

“Yhteisöllisyyteen liittyy myös tekemällä oppiminen, kuten tiimi- ja projektioppiminen. Siksi sillä on myös ammattitaidon kehittymisen kannalta merkittävä rooli. Myös muita taitoja voi kehittää, kun tiimissä oppimisen taito syntyy. Yhteisössä pitää voida hyvin ja se on meillä Pokella tavoitteena. Tavoitteellinen ja hyvä oppiminen ei ole mahdollista, jos omaa rooliaan porukassa jännittää koko ajan”, selittää Tanja yhteisöllisyyden merkitystä oppimisen näkökulmasta ja jatkaa: “Alasta riippumatta voidaan tehdä sellaisia valintoja, että ryhmäytymiselle varataan aikaa, sillä se tuottaa tulevaisuudessa syvempää ja tehokkaampaa oppimista. Lisäksi myös opiskelijoiden itsetunto, itsevarmuus ja ammatillinen varmuus kasvavat yhteenkuuluvuutta kehittämällä ja parantamalla. Tiedän mielettömiä tarinoita ja vaikutuksia siihen, miten itsevarmuus ja itsetunto kasvavat ammattitaidon kehittyessä.”

Tanjan mielestä jokainen ala on paras osaaja pohtimaan omalta kohdaltaan sitä, miten yhteisöllisyyttä voitaisiin kehittää ja edistää. Pokella toteutetaan myös yli alarajojen projekteja ja teemapäiviä, joissa ajatuksia ja osaamista pääsee vaihtamaan muidenkin alojen opiskelijoiden kesken. Lisäksi hän nostaa palautteen antamisen tärkeänä osana itsevarmuuden kehittämisessä. Tanja on iloinen palautteista, joita kasvatus- ja ohjausalan opiskelijat antavat myös Poken suuntaan:

“Meille tulee hyviä palautteita viihtyvyydestä niin aloittavien kuin valmistuneiden palautteissa. Opiskelijat kokevat, että heidät kohdataan, heidät kuullaan ja että heidän osaamisensa otetaan huomioon HOKSeja laadittaessa.”

Kasvatus- ja ohjausalan nuoret nauravat ja hengaavat yhdessä

Näin kasvatus- ja ohjausalalla pidetään huolta opiskelijoiden yhteisöllisyydestä ja ryhmäytymisestä:

  • Retket.
  • Ohjataan ja opetetaan toisia.
  • Tehdään asioita yhdessä.
  • Luottamus- ja tutustumisharjoitteet.
  • Tutorointi myös koko Opinahjon yksikössä luo yhteisöllisyyttä ja tukee opiskelijoiden vertaistoimintaa koulutusalarajojen yli.
  • Ryhmä- ja parityöt opettajan valitsemilla ryhmillä (kukaan ei jää ulkopuolelle ja opitaan tekemään töitä muiden kanssa).
  • Annetaan palautetta.
  • Ohjataan siihen, että ei käytettäisi kännykkää tunneilla – oikeassa työssäkään ei kännykkää saa aina käyttää.

Kuten listasta huomaa, yhteisöllisyyden ja ryhmäytymisen kehittäminen on kasvatus- ja ohjausalalla hyvin monipuolista – ja ehkä tästä on otettavissa vinkkejä myös muihin yksiköihin ja kouluihin!

Kiinnostaako ammattiopinnot tulevaisuudessa? Älä unta näe, tee siitä totta!

_________________
Sinua saattaisi kiinnostaa myös:

This is Poke! Mitä Pokella voi opiskella ja millaista meillä on?
Millaista ammattiopistossa opiskelu on käytännössä?
Päiväni POKElla: Mitä kuuluu kasvatus- ja ohjausalaa opiskelevien päiviin?