VIRITY – Viestintää nuorilta nuorille ja työelämältä nuorille
Toteutusaika 1.5.2019-30.4.2020
Viestintää nuorilta nuorille ja työelämältä nuorille on hanke, jossa nuoret otetaan mukaan Poken viestintään kokemusasiantuntijoina. He tuntevat nuorten käyttämät kanavat ja toimivat sisällöt. Nuoret saavat opintosuorituksia, kun he osallistuvat viestinnän sisältöjen tekemiseen. Samalla kehitetään yhteistyössä työnantajien kanssa myös työpaikkojen vetovoimaisuutta nuorten silmissä viestinnän näkökulmasta.
Lisäksi kehitetään viestinnän opetusta niin, että rakennetaan toimintatapa mediakasvatuksen opetukseen.
Hankkeen kokemuksista kehitetään valtakunnallinen malli, jota esitellään eri ammatillisen koulutuksen tilaisuuksista ja lisäksi kaikki materiaali on verkossa kaikkien käytössä.
Hankkeen tavoitteet
- Parantaa ja kehittää Poken viestintää ja markkinointia nuorille. Tavoitteena on ottaa Poken nuoria mukaan tuottamaan sisältöä eri kanaviin.
- Tavoitteena on yhdessä yritysten ja työnantajien kanssa kehittää viestintää nuorille ja tavoittaa näin entistä paremmin potentiaalisia opiskelijoita ja sitä kautta yrityksille työntekijöitä. Tuetaan samalla niiden yritysten viestintää, joilla on vaikeuksia löytää uusia työntekijöitä ja saada nuoret kiinnostumaan ko. alasta.
- Tavoitteena on luoda mediakasvatuksen pedagoginen malli Pokelle.
- Tavoitteena on kehittää yhteistyötä kaupungin nuorisotoimen kanssa ja laajentaa toimintaa näin viestinnän näkökulmasta sekä nuorisotoimen henkilöstön, että nuorten kanssa.
- Hankkeen tuloksista on tavoitteena tehdä esitys- ja koulutusmateriaali, jonka aiheena on viestintä nuorilta nuorille sekä toisen asteen mediakasvatusmalli. Tavoitteena on myös, että hankkeen aiheesta tehdään opinnäytetyö.
Kohderyhmä
Peruskoulun yläkoululaiset ja ammatillista perustutkintoa suorittavat nuoret.
Hallinnoija
Äänekosken ammatillisen koulutuksen kuntayhtymä
Osatoteuttajat
Optima kuntayhtymä
Valkeakosken seudun koulutuskuntayhtymä
Järviseudun koulutuskuntayhtymä
SASKY koulutuskuntayhtymä
Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä
Rahoittaja
Opetushallitus
Vastuuhenkilö Pokessa
Viestintäkoordinaattori Tuija Tiitinen
OPH uutisoi hankkeen
Perinteisin viestintäkeinoin nuorten tavoittaminen voi olla vaikeaa. Suosikkikanavat sosiaalisessa mediassa vaihtuvat ja kiinnostuksen kohteet muuttuvat. Sen vuoksi nuorten tavoittaminen on haaste useimmille ammatillisen koulutuksen viestintää ja markkinointia tekevälle. Opetushallituksen rahoittamissa ammatillisen koulutuksen viestintä- ja vetovoimahankkeissa tavoitteena on ollut lisätä muun muassa nuorten tietoisuutta ammatillisesta koulutuksesta ja parantaa mielikuvaa ammatillisesta koulutuksesta.
Myös Opetushallitus innostui hankkeestamme ja kertoi siitä sivuillaan.
Markkinointitutkimus: Case Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto
Jyväskylän ammattikorkeakoulun liiketalouden alan opiskelijat tekivät osana omia markkinoinnin opintojaan tutkimuksen, jossa he kysyivät Poken opiskelijoilta Poken imagosta ja viestintäkanavista: Markkinointitutkimus_Jamk.
Opinnäytetyö: Ammattiopiston sisältömarkkinoinnin kehittäminen, Toni Puukari, JAMK 2020
Jyväskylän ammattikorkeakoulun tradenomiopiskelija Toni Puukari tutki opinnäytetyössään, mitä sosiaalisen median kanavia 15-17-vuotiaat nuoret käyttävät ja mitä sisältöjä he kuluttavat. Poken sisältömarkkinointia nuorille.
Poken sometytöt
Hankkeessa etsittiin vapaaehtoisia Poken nuoria perustutkinto-opiskelijoita tekemään nuorille suunnattuja Instagram-videoita meollaanpoke-Instargramiin. Opiskelijat saivat opintopisteitä osallistumisesta. Kasvatus- ja ohjausalan opiskelijoita saatiinkin mukaan hyvin. He kävivät eri aloilla ja kuvasivat Instagram-stooriin ahkerasti. Alakohtaiset videot löytyvät meollaanpoke-profiilista kohokohdista. Lisäksi kuvattiin Sometyttöjen myday -video.
Linkkejä mediakasvatusmateriaaleihin
Elinikäisen ohjauksen verkkolehti ELO (Jamk): Mihin opettaja tarvitsee medialukutaitoa ammatillisessa opetuksessa? (KTM Jari Kotilainen ja FM Tuija Tiitinen, 2017)
Mediakompassi – Ylen mediakasvatusmateriaaleja
Videot
Hankkeessa toteutettiin monenlaisia videoita, jotka oli suunnattu nuorille. Videoita voi katsoa Poken Youtube-kanavalta. Esimerkiksi yhteishakumarkkinointiin tehtiin Poken musavideo Aava&Bangin kanssa. Lisäksi tehtiin Sometyttöjen myday -sarjaa. Siinä Sometytöt seikkailevat Pokella, retkellä ja harrastavat liikuntaa.